En sån där lista

När fick du reda på att du var gravid?
Jag anade att jag var det i början av November. Johan jobbade i Kiruna så vi väntade med testet tills han var hemma. Plussade på stickan den 16/11 2008.

Var bebisen planerad?
Det var hon!:)

Vad heter ditt barn?
Isabelle Johansdotter Norén

När var du beräknad att föda?
18:e Juli

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Nej, hon kom den 21:a

Hur stor var barnet vid födseln?
3550g, 49 cm lång

Hur lång tid tog förlossningen?
Det gick fort. Från första känningen tog det 6 timmar. Jag fattade inte alls att jag skulle föda barn, men måste ha vetat det undermedvetet, för vi åkte in och 2,5 timmar senare hade jag henne på bröstet. 11.04 bad dom mig krysta första gången och 11.11 var det klart!

Hur började din förlossning?
Den började med en strålande känsla ner mot benen som gjorde att jag tappade balansen när jag skulle göra morgonbesöket på toaletten. Gick och la mig igen men vaknade av värkar 1 timme senare och väckte Johan och sa "nu är det dags!!". Värkarna kom på en gång med ca 3 minuters mellanrum...

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.

Hur mycket var du öppen när du kom in?
3 cm

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
7 min

Blev det komplikationer?
Nej

Var du rädd för något?
Nej, jag förstod inte ens att hon skulle komma då... ;P

Skrek du?
Nej

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Jag, Johan, en barnmorska och en undersköterska.

Hade du någon nära med dig?
Johan

Tog du någon smärtlindring?
Nej

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja

Tog ni reda på könet?
Nej

Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?
Både jag och Johan trodde att det var en pojke. Jag var så säker att jag i min förvirring faktiskt vräkte ur mig "men vart är snoppen"?? :P

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
3 månader

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Jo, vi visste tidigt att det skulle bli en Isabelle, eller en Harry.

Hade du en svår graviditet:
Nej, inte alls! Hade en toppen graviditet! Mådde mycket bättre än någonsin faktiskt!:)

Mådde du illa?
Dagen hon föddes kräktes jag i bilen på väg in. Det var enda gången. Annars hade jag halsbränna i slutet som fick mig att må illa, men det var snabbt åtgärdat med min bästa vän gaviscon!

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Absolut! Är gravid nu, och vi vill nog ha en till men vi börjar så här först:)

Har du fått några bristningar?
Inte en enda

Var du nervös inför förlossningen?
I mitten av graviditeten fick jag någon sorts förlossningsrädsla, men den släppte.

Hade du några cravings?
Innan jag visste att jag var gravid var jag sugen på gelehallon, förstod inte vart suget kom ifrån för egentligen tycker jag inte alls om dom! Men gick runt och tänkte på dom hela tiden haha!

Vad gillade du för mat?
All mat så länge jag slapp laga den själv. Jag tålde inte matos. Blev riktigt illamående av det...

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Vi hoppade bokstavligt talat i hallen av lycka och några tårar av glädje kom det:)

När kände du första sparkarna?
I vecka 20

Bästa graviditetsminne?
Ultraljudet. Alla rörelser och sparkar. Den fina magen.

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Jag kände det på mig på en gång!

Hur mycket gick du upp i vikt?
14kg

Hur länge ammade du?
Ca 3 veckor. Hade gärna ammat henne mycket längre, men det gick inte:( 

Hur blev ditt hår?
Vet inte om jag märkte någon skillnad?

Vem är barnet mest lik?
Från början tyckte jag hon var mest lik morbror Jonas. Men hon är nog mest lik farbror Martin.

Vad är det bästa med att ha barn?
Hon är det bästa som har hänt mig! Man är aldrig sysslolös ;P 

Vad är det sämsta med att ha barn?
När hon är sjuk och man inte kan ta bort det onda. Det är hemskt, då gråter mammahjärtat!:(
Sen har man ju sömnlösa nätter emellanåt, det är ingen hit! Man känner sig inte alltid så fräsch när man utan sömn ska orka med hela dagarna och bäbisen är gnällig, hungrig och trött. Då sliter man sig i håret haha :P

Är ditt barn döpt?
Yes

Hur gammal är barnet nu?
1 år och 1 månad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0