Föräldraledighet.

Jag sitter och planerar min föräldraledighet. Det är ju nya regler som gäller för den nya bäbisen, och jag vet inte riktigt om jag tycker om dom... På Bella och Ronja har vi fått 480 dagar som vi fått ta ut precis som vi vill. Det enda man behöver tänka på är att man ska ha inkomst 5dagar/vecka när barnet blir 1 år, för att inte sänka sin SGI. Enkelt!
Jag och Johan har själva valt att ta så lite dagar som möjligt det första året, alltså levt väldigt fattigt (medvetet val) för att unna oss att vara tillsammans på somrarna.
Men med dom nya reglerna kommer inte detta att gå, för när barnet har fyllt 4 år får man bara ha 96 sparade dagar. I dagsläget har vi mer dagar på både Bella och Ronja! Visst, vi kommer att kunna använda dom 96 dagarna tills barnet är 12 år, men jag ser hellre att jag har valmöjligheten att själv bestämma hur jag vill ta mina dagar. 
Tanken bakom dom nya reglerna ska vara att man vill att föräldrar är hemma med sina barn medans dom är små och faktiskt behöver det som allra mest. I vårat fall är det bara våran ekonomi som påverkats av vårat val. Jag har ju fortfarande varit hemma med dom men med lite pengar. Så näe. Jag är inte så glad åt dom nya reglerna. 
Då får vi väl se om jag ångrar mig när vi fått prova på det. 

Kommentarer
Postat av: Hanna - Elwin och Elensias mamma

Glöm inta att båda två ansöka om det nya föräldrapenningtillägget. Man får ut 10% extra, läs mer och anmäl på AFA's hemsida. Nytt för föräldrar med barn födda 2014 o framåt :)

Svar: Tack Hanna, det ska vi absolut göra!!:)
Zara - Mamma till Isabelle och Ronja

2014-02-22 @ 22:15:10
URL: http://larsjos.com
Postat av: Fredrik

Det finns kvinnor som hindrar pappan att
ta ut en jämställd föräldraledighet pga egoism.

http://www.viforaldrar.se/artiklar/mammorna_hindrar

http://ekuriren.se/jobbpengar/1.2369025-mamma-har-sista-ordet-om-pappas-foraldraledighet

Svar: Dagarna har ju länge varit delade på hälften. På både Bella och Ronja har då Johan fått hälften av dagarna. Det var inte det jag menade med att den nya lagen kan vara sämre, utan att man inte längre får bestämma i vilken takt man vill ta ut dagarna. Nu är du som "tvungen" att ta ut det mesta innan barnet fyller fyra eftersom att man inte får ha mer än 96 sparade dagar då. Tidigare har man fått ta ut dagarna precis hur man vill fram tills barnet fyller 8... Vilket i våran familj gynnar oss, som vill vara hemma med dom länge. Intressanta artiklar däremot. Det är tråkigt att pappor inte vill vara hemma med sina barn, och jag kan till viss del även relatera till det som står där. Jag har velat vara hemma med mina flickor och med dom första två var det aldrig något som kom på tal ens, utan det föll sig naturligt att det var jag som var hemma med dom. Men det beror mycket på Johans schema. Han jobbar 24 timmars skift vilket resulterar i att han är hemma mycket mer än vad jag är när jag jobbar. Han jobbar i snitt 2/dagar i veckan så det känns ju galet att han ska ta ut föräldraledighet och så ska jag jobba 5dagar/vecka. Men nu med sista barnet sa han att han ville vara hemma och jag sa direkt "men neeeej. nej nej nej. Jag har burit henne i 9 månader, och hon behöver mig, JAG behöver henne"... haha;) jag tror att det handlar om modersinstinkter. Det är inget man bara kan gå och plocka bort. Med den menar jag absolut inte att det inte finns fadersinstinkter eller att vi mammor är bättre än pappor. Men man kan inte förklara den där separationsångesten och direkt från födseln så ÄR banden mellan mamman/barnet starkare. Då får folk säga vad dom vill, och jag skiter i om jag upprör någon med att säga så. Jag har dock totalt vikt mig i frågan om vem som ska vara hemma och Johan vet att han får vara hemma precis när och hur mycket han vill, han utnyttjar det och ska nu snart vara hemma med barnen, och jag får faktiskt lite ångest när jag tänker på att gå tillbaka till jobbet när hon är så liten. Men jag unnar honom det och tycker att alla pappor ska ta chansen!!:)
Zara - Mamma till Isabelle och Ronja

2014-06-08 @ 22:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0