Vart ska man ens börja?

Jag vet att det här blir ett långt inlägg. Så orkar du inte läsa "the wall of text" kan du sluta redan nu.
Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt, att mänskligheten håller på att spåra ur? Att det gör ont i mig att se människor vara fyllda med så mycket hat... (Eller är det bara oförstånd?) många kanske till och med utan att veta om det, utan att reflektera över det. 
 
Jag vill börja med att skriva att jag inte är politiskt insatt, jag har knappt läst på någonting alls. Alla debatter hit och dit gör att jag nästan vill kräkas, och orkar inte ens kolla upp vad dom olika partierna står för. Och gud nåde mig om jag skulle göra det, och sen gå ut med vart jag står?
Alla påhopp av alla slag vare sig det handlar om S, M, SD eller F!, får mig att fundera vad vi egentligen använder våra hjärnor till... Det jag läser och folks kommentarer håller en nivå som mina barn kommit över för flera år sedan!
Jag trodde faktiskt, naiv som jag är, att man fick tycka som man ville, med rätten att ha sina argument och till och med tycka olika, utan att folk ska bli hotade, bortvalda, dumförklarade osv. Seriöst, vad håller vi egentligen på med?! 
 
Nu tar jag upp frågan som är så känslig. Invandringen. Det verkar vara det hetaste att debbatera om nu tillsammans med jämställdheten.
Ingen som är med i "älvsbydebatten" kan ha undgått alla hundratals kommentarer om SD den senaste tiden, och att det även gick bra för dom i valet. Jag har som snabbast läst deras politik från A-Ö, bara för att det debatteras så hett. Jag är INTE en av dom som gav min röst, MEN, jag blir förundrad över allt som handlar om SD.
Om man röstar på dom så är man tydligen rasist, har låg IQ, förtjänar inte folks blickar, förtjänar att hängas ut och tappa allt socialt nätverk för att man är för dum att umgås med osv. Som nån annan brottsling. Jamen är man en bättre människa om man gör så? Jag kan förstå frustrationen som ligger bakom, men dom här omogna fasonerna gör att jag tappar tilltron till att det finns människor som är normala. Ska inte alla vara lika mycket värda, så länge man är god och vill ALLA väl? Både svenskar, mörkhyade, gamla och barn? 
Jag ser överallt på internet en massa hat, rasister som gömmer sig bakom datorer och skriver dom mest avskyvärda saker som finns, och med sig har dom sin röst på fickan till SD, som dom helöppet viftar med. Det är DOM som förstör, kan JAG tycka. Men jag får inte tycka så, för då försvarar jag hela den här cirkusen. 
Nu lämnar jag det och går över till den här tjejen.
Jag ramlade över hennes låt på internet, och den är stark. Den påverkar mig jättemycket. 
Jag önskar att alla människor hade samma rättigheter, samma värde, samma chans i livet. 
Så började jag läsa folks kommentarer, och klart att folk tycker olika. Men herregud vad dåligt jag började må!! Jag vill bara kräkas, jag finner inga ord...
Att det finns så många rädda människor därute fyllda med hat kan jag bara inte förstå, och att nätmobbning får pågå på det här sättet helt öppet gör att jag bara vill slänga bort min dator, och alla andras också för vi påverkas så mycket!! 
 
Jag läser kommentarer som dessa:
 
"Tack Andrea. Jag hoppas verkligen att du får ‘smaka’ på mångkultur inom en mycket snar framtid. Då kanske du kan sjunga en liten visa om hur skoj det var, om du fortfarande känner för att sjunga....'vi borde ha lärt oss samexistera'...blah, blah, blah. Skriver hon som förmodligen bor 100% rasligt homogent, och inte i ett mångkulturellt getto."
 
"Dom lever alltid flott och i sin egna lilla fantasi värld.. HAHA!! Duktigt latte luder!!"
 
"Värme hus och bil har alla rätt till, men att få det ska man arbeta för det. Inte leva på staten och få allt serverat på ett jävla silver fat. Gratis tandvård till illegala invandrare, skit i den invandraren som kom på 60 talet för att jobba som en jävla galning eller svensken som bott här och slitit och betalat skatt hela sitt liv. Utan dom ska få betala för tandvården,är det rättvist? Nej. Vill du ha något, då jobbar man för det det har jag alltid fått lära mig inget kommer gratis här i livet. Men om du är invandrare från Somalia och saknar kompetens och lusten att arbeta då får du allt gratis. Och ja mina vänner, det är faktiskt så att Somalier har tyvärr den lägsta IQ:n av alla folkslag, och håller på med inavel. Hur i helvetet ska dom kunna bidra något i det svenska samhället? det funkar inte så."
 
"Om hon nu gillar mångkultur så mycket så kan hon väl åka till Rosengård och få uppleva sin kära mångkultur:)"
 
"Så när skall Andrea Lundquist, skriva om den muslimska gruppvåldtäkts vågen som plågat Europa och Sverige, aldrig va. Andrea, skriv en lite trudelutt om Elin Krantz när du är igång. :) Hon gillade också olika. Så jävla trött på nyttiga idioter och korkade vänster kräk, usch för er. Må ni alla bli offer på multikulturalismens altare."
 
Några, av många kommentarer. Vi tolkar saker olika, och när jag hör den här låten tänker jag att vi borde vara mer öppna, glada över vad vi har och inte så förbannat inskränkta som många är idag! Jag blir upprörd av dom här kommentarerna. Hur kan man vela att en tjej ska vara med om en våldtäkt för att vakna upp och se hur "verkligheten" ser ut....?!
Hatet mot invandrarna är så starkt idag. Jag förstår inte varför. 
Jag hör ofta kommentarer som att dom kommer hit, lever på våra bidrag, kör lyxbilar och tar våra jobb. 
Men hallå?! I våran by håller väldigt många invandrare på med deras bilar, på området där alla har gömts undan, men är det någon som verkligen har sett hur dom bor?
Jag bodde några år där själv, och dom flesta var glada, fyllda av kärlek, med bara gardiner, en soffa, utan leksaker och med för små kläder. Ska vi då stå och gapa över vad dom äger för bil?
Dom kanske känner att dom har det dom behöver? Dom kanske inte lever som vi?
Bara för att dom kör en fin bil betyder inte det att dom äger en massa lyx som dom fått på bidrag som du och jag betalar ut. Och om det nu är så att dom har råd med en, men kan vi inte låta dom få ha det då? Eller vill ni helt seriöst gå och ta ifrån dom allting för att sätta på egna fickan?
Har vi det inte bra i Sverige idag? Med en av världens bästa föräldralagar, gratis skola, billig sjuk och tandvård (börja jämföra med andra länder!!) för att nämna några grejer. Vart kommer svartsjukan ifrån? Jag skulle inte för en sekund vela byta och få dom bidrag som invandrarna har och den lyxen som folk påstår att dom får när dom kommer hit.
Jag är en människa som går på mitt jobb, jag tar hand om mina barn just nu och är föräldraledig. Jag får pengar för att göra det jag älskar mest, och jag vill bara stanna tiden för den går för fort. Det är JAG glad över.
Vi är verkligen inte rika, (men inte heller fattiga). vi har inte råd med lyxgrejer, utlandssemestrar, finmiddagar på operakällaren eller märkeskläder. Men jag går inte runt och tänker att om jag inte hade behövt betala så mycket skatt så att "mohamed" kunde ha det "flott" så hade jag kunnat ha allt det där... 
Om man nu tjänar så mycket på det här och är så himla avundsjuk kan man väl leta reda på något annat land och testa på det här själv?! Lära sig ett nytt språk, komma till en ny kultur. 
Jag förstår inte hur man kan häva ur sig nåt så korkat som att folk kommer hit och lever lyxliv på våra bidrag för att det går! Okej, det kanske finns en och annan. Men jag lovar att det finns många ruttna svenskar också. 
Dom flesta flyr från krig, kommer från trasiga förhållanden och om vi skulle levt en dag med deras ångest skulle det säkert räcka för att ändra våran syn för resten av livet. 
 
Jag har även dåliga erfarenheter av invandrare. Min mamma träffade en, som förstörde hela våran familj. Allt är inte svart eller vitt. Och jag kan inte hata alla för det.
Jag kan inte titta på en utlänning och dra hen över samma kam, det är inte medmänskligt. 
 
Jag går även med mina barn på öppna förskolan. Där är det många utländska mammor, och pappor också. Jag har helt seriöst fått höra komentarer som att "dit kan man inte gå, det är ju bara utlänningar där"... jaha? Har du provat prata med en nån gång?
Många av dom kan kanske inte svenska men försöker lära sig. Jag dock, kan engelska och tycker att jag faktiskt kan ge lite av min tid istället för att sätta mig på tvären och tycka att alla ska kunna mitt språk. Deras historier är starka. Om man då vill sitta hemma för att det kanske är folk med en annan hudfärg där - jamen gör det då! Det är din förlust. Nä, vet ni vad. Jag blir så kräkless..
 
Flytta för fan fokus till allt det fina som förgyller våra liv, istället för att gå runt och störa er på att flyktingar får deras ruttna tänder lagade. Det är en galen värld vi lever i....!!!

Kommentarer
Postat av: Annso

Jag är ju en av dom som tycker att folk som röstar på är korkade och jag står fast vid det. 90% av dom som röstar på SD röstar bara på dom pga deras invandringspolitik och har inte den blekaste aning att dom även röstar på försämrade arbetsvillkor, homofobi, kvinnans rätt till abort osv. Därför anser jag att dom är korkade. För att dom är så desperata att få bort invandrarna ur Sverige att dom samtidigt röstar på sämre villkor för sig själva. Så gör inte smarta människor.

Och du har helt rätt. Jag fattar inte hur man kan fokuserar på invandrarnas bidrag och dylikt, vem orkar liksom?! Det är väl ändå värre att "Lisa" 25 år går på soss-bidrag för att hon inte orkar jobba och spenderar pengarna på lösnaglar och party.

Svar: Jag menar det!! Sjukt... Sen tycker jag också att det är galet att man röstar på ett parti enbart pga invandringspolitiken när det är så mycket annat som försämras, och man VET det?! Det är som att vissa inte vill se det... Eller ännu värre att folk röstar på dom för att visa sitt missnöje mot dom andra partierna. Rösta då blankt kan jag tycka? men men...
Zara - Mamma till Isabelle och Ronja

2014-05-29 @ 00:08:12
URL: http://nattstad.se/Sam
Postat av: Caroline

Heja Zara!!! :D klockrent skrivet 👏👍

2014-05-29 @ 00:34:10
URL: http://nilssonphoto.blogg.se
Postat av: Anna

Bra att nån tar upp det hela på ett civiliserat sätt! Jag är inne på samma spår som du och jag tycker SYND om de människor som röstar Sd. Jag tycker synd om dom över deras okunskap om samhället. Jag har försökt sätta mig in i partiet för att faktiskt vara en av dom som kan ha lite riktiga belägg för vad jag snackar om. De flesta, vad jag har förstått, röstar Sd pga invandringsfrågan, men verkar inte bry sig ett jota om vad det för med sig för andra saker. Tyvärr finns det krig och andra orättvisor runt om i världen och jag tycker det är vår förbannade skyldighet att försöka ta hand om varandra på den här jorden! Nej, Sd är ett gäng borttappade, bakåtsträvande människor som jag tror fått för lite kramar av sin mamma.. Säger som du, jag blir kräkless! Kram

Svar: Håller helt med dig!
Zara - Mamma till Isabelle och Ronja

2014-05-30 @ 10:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0