Så var min graviditet

Här kommer lite svar angående graviditeten med Ronja. För den som vill jämföra med Bella, klicka här.


När fick du reda på att du var gravid?
3/2 - 2010 visade stickan ett +

Var bebisen planerad?
Vi ville ha våra barn tätt, och sa att det händer när det händer. Så jag började aldrig om med p-piller. Vi hade precis börjat prata om att börja med dom för att vi inte ville ha ett barn som föds i december. Men då hade hon redan börjat växa i min mage utan att vi visste det;) Så vi försökte inte, men ville ha en till tätt.

Vad heter ditt barn?
Ronja Johansdotter Norén

När var du beräknad att föda?
5 oktober 2010

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Nej, hon kom den 26:e september

Hur stor var barnet vid födseln?
3215g, 48 cm lång

Hur lång tid tog förlossningen?
Det gick fort. Från första känningen tog det 6 timmar. Helt sjukt, för det började samma tid på morgonen som med Bella, tog lika lång tid, och hon föddes 3 minuter tidigare är sin syster. Fränt va!:)

Hur började din förlossning?
Den började med att jag fick ont i magen. Ungefär som när man har vräkt i sig alldeles för mycket sötsaker, som jag hade gjort kvällen innan. Gick på toaletten för jag trodde jag behövde få ut eländet. Ganska snabbt insåg jag att det var nog värkar som var på gång (dom var inte så kraftiga), och väckte Johan. Vi åkte på en gång eftersom vi viste med erfarenhet att det går fort. I bilen kom kraftiga värkar med 2-3 minuters mellanrum.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.

Hur mycket var du öppen när du kom in?
4 cm

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
30 min

Blev det komplikationer?
Nej

Var du rädd för något?
Ja, jag var stensäker på att dom skulle få sprätta upp mig. Jag tog i och tog i. För kung och fosterland. Men hon satt evigt fast. Ont som fan gjorde det också. Det var inget trevligt minne. Jag fick faktiskt panik...

Skrek du?
Ja

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Jag, Johan och tre sköterskor eller vad man då kallar det.

Hade du någon nära med dig?
Johan

Tog du någon smärtlindring?
Lustgas. Min allra bästa vän...

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja

Tog ni reda på könet?
Nej

Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?
Jag trodde att det var en flicka, Johan var stensäker på att det var en pojke.

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
5 månader efter att Isabelle föddes...

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Harry om det blev en pojke. Elsa ville jag hon skulle heta om det blev en tjej. Men hon såg inte nån stanns ut som en Elsa med sitt svarta hår. Hon hade till och med mörkt hår på öronen och på axlarna.

Hade du en svår graviditet:
Oooo ja! Jag hade foglossningar tidigt. Ont, och i slutet var det väldigt tungt. Jag fick aldrig sova, och hade världens halsbränna. Sen ville Ronja komma ut i 28:e veckan, men det lyckades vi stanna av. Som tur var:)

Mådde du illa?
Jag hade halsbränna så fort jag intog liggande läge. Det var så kraftigt att jag kräktes av den flera gånger. Och i slutet fick jag inte sova på grund av halsbrännan, som vägrade gå över trots tabletter mot det.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Absolut, men nu väntar vi ett tag till nästa.

Har du fått några bristningar?
Inte en enda

Var du nervös inför förlossningen?
Inte det minsta.

Hade du några cravings?
Var hela tiden sugen på salt...

Vad gillade du för mat?
Ansjovissill. Det åt jag många gånger...

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Vi blev superglada, och lite överumplade att det gick så fort.

När kände du första sparkarna?
I vecka 16

Bästa graviditetsminne?
Ultraljudet. Alla rörelser och sparkar. Den fina magen.

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Jag kände det på mig på en gång!

Hur mycket gick du upp i vikt?
15kg

Hur länge ammade du?
1 månad, sen gick det inte mer. 

Hur blev ditt hår?
Vet inte om jag märkte någon skillnad?

Vem är barnet mest lik?
Sin storasyster

Vad är det bästa med att ha barn?
Dom är det bästa som har hänt mig! Man är aldrig sysslolös ;P 

Vad är det sämsta med att ha barn?
När dom är sjuka och man inte kan ta bort det onda.
Alla sömnlösa nätter emellanåt, det är ingen hit!
Tiden! Den räcker lixom inte till... ens egentid är näst intill obefintlig med två så här små.

Är ditt barn döpt?
Yes

Hur gammal är barnet nu?
Snart 4 månader

Kommentarer
Postat av: Sofie

Att dom bits har jag lyckligtvis inte varit med om! Jag skyller på våran far, det är antagligen därifrån vi fått våran fobi ;P

2011-01-18 @ 21:10:45
URL: http://sofieri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0