Det här med amning


Jag blir så sjukligt avundsjuk på de mammor som säger att amning är mysigt! Det där med närheten och allt som kommer till... att amning är det bästa för barnen och att man ska amma så långt det bara går. Klart dom flesta vettiga människor vet att det är så? Men för mig är inte amning nåt som är mysigt! Jag vill att det ska funka, men faktum är att det inte har gjort det varken med Bella eller med Ronja. Med Bella tog mjölken bara slut. Det fanns ingenting. Inte en endaste droppe ville skänka henne näring. Nu finns det mjölk. Men amningsstunderna är inte nåt som är förknippat som mysfaktor! Ronja är som en fågelunge runt bröstvårtan och när hon väl får ett tag om den, efter si så där hundra år så somnar hon. Sen vaknar hon ju så fort jag lägger ner henne, hon är ju hungrig, åsså börjar proceduren om. Jag vet inte om det är jag som är kass på att amma, eller om det är Ronja som inte får nåt bra tag? Har brovat en bröstpump också, men det funkade inte? Den är gammal den modellen så idag ska jag införskaffa en nyare modell, så ska jag prova om det kanske funkar bättre... Allt detta resulterar i en väldigt missnöjd tjej som är vaken dygnet runt och en sjukt trött morsa som snart inte är människa!

Hur funkade amningen för er? Har ni några tips att komma med?
Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!!

Kommentarer
Postat av: Madde

Barnet påverkas av din sinnesstämning, och det låter som att amningen för dig blir en väldigt laddad stund med många blandade känslor. Bröstmjölk är visserligen jättebra för barnet, men amning ska precis som du säger vara en bra upplevelse både för dig och ditt barn. Om det inte känns bekvämt för dig med amning så är det faktiskt helt okej att inte amma. Du ska ha en eloge som verkligen försöker, jag hoppas att ni kan hitta en metod som passar dig och Ronja allra bäst! :)

2010-10-21 @ 16:51:58
Postat av: Ida

Som det är för dig med Ronja, var det för mig med Vilda. Hon somnade direkt hon la sig vid bröstet, så fickjag sitta och försöka väcka henne hela tiden. Hon tog någon klunk och somnade om. Fick sitta i ca 2 timmar varje gång, så då fick hon både äta och sova middag vid mitt bröst. Så fick jag vara "fri" i en timma, men då ville hon ju vara vaken och underhållas, så då gick det ju inte heller att få något gjort, och sen var det bara börja om igen. Fruktansvärt jobbigt, fick inget gjort, kunde aldrig fara någonstans och man var på dåligt humör jämt, för man behöver få vara ifred och bara sitta och göra ingenting om man så vill, bara man är ifred. Ammade Vilda fullt i tre månader, sen började jag ge ersättning. efter fem månader slutade jag helt.

2010-10-21 @ 17:40:39
URL: http://elfvin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om hon har "svårt" att ta tag om bröstet kan det funka med en amningsnapp. Sånna plast nappar du sätter på bröstet, finns att köpa på ica, konsum, apoteket. Dom funkade jättebra för mig. Det kanske är så att Ronja tycker det alldeless för mysigt att ligga vid mammas varma bröst så det är därför hon somnar. Prova att klä av henne lite vid amning, ta av henne sockarna och byxorna, killa henne lite under fötterna så kanske hon "kvicknar" till och äter och sover efter maten. Några tips från mig, men du kanske redan provat detta.

2010-10-21 @ 20:19:36
Postat av: Marie

Jag tycker också du ska prova med en amningsnapp. Det kan kännas bökigt att se till att få upp den och på plats varje gång hon ska äta, den kommer vara halvfull med mjölk som sölas ut när du tar bort den osv men kanske kan hon iallafall äta lättare och äta sig mätt.

2010-10-21 @ 21:40:01
URL: http://maroschka.blogg.se/
Postat av: sara

Ja det är en konst det där med amning asså..tänker man för mycket på det så går det inte... herregud vad många barn som inte skulle överlevt förr om inte amningen skulle fungera då.. men det gjorde den.. har blivit lite hysteri kring amning över lag kanske? jag ammade min lilla kille tills han var nästan 9 månader, det avtog naturligt och hade inte bestämt mig för o sluta amma... efter två veckor fick jag inflamerad mjölkstockning och fick läggas in med även blåsor på bröstvårtorna..fy var en tid jag helst glömmer.. men när han var 4-5 månader var skiten nästan borta och jag kunde njuta av att amma lite, kämpa på om du känner att du vill fortsätta.. finns många medel och tips.. min mjölk var helt slut efter stockningen, men vill man så går allt!!jag gick på akupungtur (funkade) och käkade kryddan anis:) ta kontakt med amningsmottagningen..finns på förlossningen..dom är helt underbart hjälpsammma och har många knep.. någon annan sa att man kunde klä av dom lite..håller med! och kela lite på käkbenet eller bakom örat så blir dom pigga på det igen om dom slumrar till..:) hoppas det går bra! lycka till... blev kanske lite långt dethär hihi

2010-10-21 @ 22:20:45
URL: http://sartis.blogg.se/
Postat av: lucke

Godnatt! Hoppas du har haft en bra dag :P

2010-10-21 @ 22:22:45
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: Erika

Gullig header du har!

2010-10-21 @ 22:26:11
URL: http://norskblondin.blogg.se/
Postat av: tilda

jag känner som du, trodde det skulle vara mysigt o smidigt men för mig har det varit kladdigt o jobbigt. Fast det går i vågor, just nu funkar det bra. Du kan läsa mer här:

http://hantverksgatan.blogg.se/2010/october/mjolk-for-tva.html

2010-10-21 @ 22:28:17
URL: http://hantverksgatan.blogg.sew
Postat av: Anna Eriksson

Med Liv kom amningen igång på riktigt och funkade jättebra gode tidigt, hon var typ 5 dagar då det kom igång och blev mysigt.. men allt är ju upp och ner med allt här i livet! Hon var hungrig ofta, somnade vid bröstet, vaknade och ville äta fort igen i perioder.. jag fick mjölkstockning då hon var 5 månader.. men allt som allt ammade jag tills hon var nästan året, och det var MYSIGT nästan jämt :) Älskade att amma :)

Elvis var det en annan femma med! han sög hårt som fan så jag fick såriga bröstvårtor i början och det gjorde ONT!!! Han var inte riktigt mätt på mjölken, så jag fick amma ofta, och det gjorde ju så förbajjat ONT! provade med amningsnapp då har var runt 1 månad, men tyckte den var bökig, det kladdade och gormade, och han ville inte riktigt suga när jag använde den.. plågade mig med och utan amningsnapp ett tag till.. sedan tog jag beslutet att ge tillägg så att mina bröstvårtor skulle få vila.. jag gav tillägg 3 ggr per dag och pumpade och ammade resten av dygnet.. sedan föredrog han flaskan helt och hållet dagtid.. så sedan han var 3 månader har han fått tillägg på dagarna och så har jag ammat på natten, tills nu! Nu har jag slutat amma på natten oxå då han nu vid närmare 6månaders ålder sover hela nätter.. jag har mått dåligt över amningen då jag har velat amma, men när jag suttit och ammat, ammat och ammat har jag haft dåligt samvete över Liv.. Nu funkar allt klockrent, Elvis äter 5 ggr per dygn, flaska, puré och gröt.. :)

och mina tips angående amningen är:



*känns det pest och pina, sluta amma, varken du eller Ronja mår bra om det är jobbigt, amning ska ju vara mysigt!



*vill du ändå försöka ett tag till så kan du prova att ligga ner och amma, och "hålla fast" hennes huvud såpass att hon suger fast ordentligt



*upplever du att hon alltid somnar kan du antingen klämma ut några droppar mjölk så hon fort får mjölksmaken i munnen och blir mer intresserad av att äta, alternativt pumpa ut "blasket" som kommer innan den riktiga matmjölken rinner till och hon på så vis får i sig mer näring. Även hålla henne vaken genom avklädning, killa under fötter och i handflatorna, smånypa lite i kinden och trigga hennes sugreflex..



det var några tips som du kan prova. Men kom ihåg, du är ju inte sämre bara för att amningen inte funkar! inga barn behöver svälta i dagens serige! ersättning är ett bra alternativ eller komplement till amning!

2010-10-22 @ 09:53:14
Postat av: Evelina - Mamma till Meja Lee ♥

De är ju mycket för att dom vill ha närhet och tycker att de är mysigt. Sådär var Meja också i början. Men de är ju inte så konstigt när dom har legat i magen :) De blev mindre och mindre med tiden. Men i början var hon riktigt snuttig och ville ligga vid bröstet jämt. Men nog var hon så dom första 3 månaderna.

2010-10-23 @ 10:38:29
URL: http://loon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0