Änglar och demoner

I tisdags var jag och Johan, med pappa och Carina, Turid och Lotta på bio i luleå för att se Änglar och Demoner. Vi åkte direkt efter jobbet och hann förbi pappsen i deras lägenhet en snabbis innan. Vi tänkte att vi parkerar där, billigt och bra! Filmen var över förväntan väldigt bra tycker jag! Vi tyckte det allihopa. Jag har ju hört så mycket dåligt om den att jag hade ställt in mig på att den var värdelös. Men helt sevärd! Fast boken var betydligt mycket bättre... Men så brukar det ju vara.  Här är en recension som jag tycker stämmer till punkt och pricka.

"Den eviga kampen religionen vs vetenskapen dras till sin kulmen i och med ”Änglar och Demoner”. Illuminati, en grupp bestående av enbart vetenskapsmän, är en av kyrkans bittra fiender och också en av världens största underjordiska organisationer. Efter påvens tragiska död tar gruppen flera påvekandidater som gisslan och hotar att med hjälp av den destruktiva antimaterian spränga hela Vatikanstaten. Symbolexperten Robert Langdon med assisterande vetenskapskvinnan Vittoria Vetra kommer till undsättning. Det blir en jakt mot klockan där Langdon och Vetra följer ett 400 år gammalt spår av forntida symboler som ska leda dem fram till Illuminati och den tickande bomben/antimaterian.

Förvånansvärt spännande är ”Änglar och demoner”, med flera twistar och oväntade vändningar. Förutom underhållning delger filmen oss flera intressanta resonemang kring religionens och vetenskapens likheter och olikheter. Tom Hanks som Robert Langdon gör en habil insats. Men mest imponerar Evan McGregor som påvens assistent och allas vår Stellan Skarsgård som Vatikanens överhuvud.

Historien, berättad i högt tempo, är något komplicerad men utan att villa bort oss. Ron Howard följer förlagan väl, kanske lite för plikttroget. Det finns inga försök till varken eget tillägg eller större bortklipp. Och på många sätt är jag glad att han anpassat sig så pass till författarens vilja. Vi slipper exempelvis en påtvingad relation Langdon och Vetra emellan. Tacka Gudarna för det. Och tacka Gudarna för Ron Howard och ”Änglar och demoner”, årets hittills bästa sommarmatiné."

Det sista stycket hade jag kunnat skriva själv. Om jag orkat! Den förra filmen da vinci-koden var jag nämligen sjukt besviken på!! Det var flera scener i boken som saknades, och mycket som inte stämde alls med boken, och när ett slut ändras helt blir man väldigt besviken. Iaf om det är till det sämre. Dessutom var den väldigt seg och ingen action alls, som den man målade upp i sitt huvud från boken. Denna gången lyckades Ron bättre!=)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0