Det här med att banta när man är gravid?!

Jag känner att jag blir riktigt irriterad faktiskt. Och påhoppad. Ska man svulla nu när man är gravid, eller vad? Vad är egentligen bättre för dig och ditt barn? Att göra nyttiga och bra val, eller att proppa käften full med skit och godis?? Det sistnämda verkar ju många tycka... Jag bantar absolut inte! Och alla som verkligen känner mig vet att det är det sista jag skulle komma på att göra så här i slutet av min graviditet. Över huvudtaget när jag är gravid! Jag sa till Johan att jag vill leva ett nyttigare liv = friskare liv! Inte banta! Och "unna" sig vad man vill varenda dag är kanske inte det bästa valet i det långa loppet varken för mig eller barnet. Att få sockertoppar varannan minut är nog inte nyttigt, eller vad tänker ni om det? Att äta tre stabila/ordentliga mål på en dag, alltså frukost, lunch, middag, sen mellanmål och på kvällen nötter och russin anser inte jag vara för litet kaloriintag för mig och mitt barn?! Då får du som kommenterar detta så mycket tänka efter en gång till! Har du tänkt jag ska svulla ihjäl mig eller? En gravid kvinna behöver 250kcal extra om dagen, man äter alltså inte för två. Kom inte och säg att jag mixtrar eller äventyrar mitt barns hälsa i magen. Du känner inte mig! Jag skulle aldrig sätta det på spel. För er som inte fattar vad jag surrar om så kommer det här. Detta åt jag igår (med tillägg att jag brukar äta så här, men i stället för nötter, frukt & bär har det kanske slunkit ner godis, glass, fika, jaaa you name it):

8.30
1 polar rågkaka med smör, ost, gurka
1 polar rågkaka med smör, skinka, gurka
Färskpressad juice av 2 apelsiner

10.30
100g frukt & bärmix
cashewnötter

12.30
kaffe med mjölk

14.00
1 port renfilé med potatis och kantarellsås
gurka, 1 clementin

18.30
1 port köttfärssås och spaghetti
gurka, 1 rågrut med smör

21.00
100g nöt & russinmix

Varav jag blir påhoppad om att jag bantar och har blivit självupptagen och självcentrerad?! Ät den här maten en dag och kom sen och säg att du är hungrig eller kaloriintaget är alldeles för lågt. Fattar ingenting, då jag anser att detta är bra och nyttiga val för både mig och mitt barn. Att jag väljer bort socker som godis fika och glass handlar om att jag tänker på det som komma skall, och inte vill dra på mig en övervikt helt i onödan, men som sagt banta? Nej!
Sååå... istället för att hoppa på mig borde ni stödja mig att bli av med mitt sockerberoende.
Och varför jag har skrivit en så kallad matdagbok handlar enbart om att det blir lättare att göra dom "rätta" valen när suget sätter till om man skriver ner det så man själv får en överblick av vad man egentligen stoppar i sig.

Kommentarer
Postat av: Louise

det är ju viktigare än någonsin att äta nyttigt när man är gravid har jag fått veta.. ungen kan väl få diabetes har jag för mig? sen så är ju inte godis direkt något nödvändigt snarare tvärtom!

2009-06-17 @ 21:59:00
URL: http://livetmedlevi.blogg.se/
Postat av: ...

åh herre gud, hur orkar du ens lägga ut ett sådant inlägg ?

2009-06-17 @ 22:03:28
Postat av: Fie

Duu.. jag skrev ju det där inlägget och jag menade verkligen inte så!! Tänkte inte på barnet alls nästan. Jag tänkte på DIG som människa och tänkte som så att eftersom du alltid försöker vara "nyttig" och träna mycket att det kanske kunde vara ett tillfälle för dig att KUNNA unna dig något för en gångs skull, utan att känna att du måste upp på löpbandet sen, innan det blir hårdträning av. Förlåt mig om det var det inlägget som fick dig att känna dig påhoppad. Menade ju INTE så!!!! Förstår du?

2009-06-18 @ 02:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0