De godaste chokladbollarna!

I lördags somnade jag på soffan och drömde om chokladbollar. Jag blev så sugen att jag var tvungen att göra nåt åt det! Så jag gick ut på internet och letade fram ett recept och hittade ett där man skulle smälta margarinet? Whaaat, tänkte jag... men så tänkte jag att det kanske blir bra. Det värsta jag vet är när man tar en tugga åsså är det bara margarin... whäää! Och om man smälter det borde de ju bli himla bra fördelat så jag körde på. Och dom blev så himla goda!! Så goda att jag var tvungen att göra nya idag när vi skulle få främmande! Tänkte dela med mig och lägga ut ett recept här. Värt att prova kan jag säga!




Ingredienser
Portioner: 30

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe
pärlsocker eller annan garnering

Gör så här
Smält smöret och låt puttra en kort stund.
Rör ihop socker, kakao, havregryn, kaffe och smöret. Ställ in i kylskåp så att smeten stelnar lite, ca 1 timme.
Forma bollar. Rulla i pärlsocker (gärna mångfärgat), kokos eller annan garnering. Servera till kaffet.

FÖR ALLA? Vid laktosintolerans: Byt ut smöret mot mjölkfritt margarin. Vid glutenintolerans: Byt ut havregrynen mot samma mängd glutenfri müsli. Passar dig som inte tål ägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0